loading...
آموزش شغل
آموزش شغل بازدید : 370 جمعه 18 مرداد 1392 نظرات (0)

در این مبحث به نحوه و روشهای انتخاب سهام و روشهای کسب درآمد از بورس میپردازیم.



باز یا بسته بودن نماد یک شرکت:

زمانی که شرکتی برای اولین بار سهامش در بورس عرضه می شود باید نماد معاملاتی آن شرکت در بورس باز شود تا سرمایه گذاران بتوانند سهم آن شرکت را خرید و فروش کنند.سهام هر شرکت تنها زمانی مورد معامله قرار می گیرد که نماد آن در تابلوی بورس باز باشد،حال اگر مسئولین آن شرکت بخواهند تغییراتی در اصول اساسی شرکت انجام دهند، نماد معاملاتی شرکت در بورس بسته می شود و امکان خرید و فروش سهم آن شرکت برای معامله متوقف می گردد،این تغییرات علل مختلفی دارد که میتوان موارد زیر را نام برد:

تعدیل EPS
تغییر محل شرکت
افزایش سرمایه
نکته: 

افزایش سرمایه شرکت معمولا پس از پیشنهاد هیئت مدیره و ارائه ی طرح توجیهی افزایش سرمایه و مشخص نمودن 

روش و محلی که مبلغ حاصل از سرمایه قرار است در آنجا سرمایه گذاری شود،

این افزایش سرمایه به میزان مشخص،(مثلا ۱۰۰%) به تصویب مجمع می رسد،

پس از آن افزایش سرمایه در اختیار هیئت مدیره قرار می گیرد و آنها پس از جلب رضایت سازمان بورس 

و طی مراحل قانونی اقدام به ثبت این افزایش سرمایه می نمایند و از طریق سایت کدال این افزایش سرمایه 

را اطلاع رسانی می نماید.

اصولا افزایش سرمایه به سه حالت انجام می پذیرد:

۱. افزایش سرمایه به روش جایزه:

معمولا شرکتها مقداری از سود سالیانه ی خودرا در حسابی معین ذخیره می کنند و در زمانی معین با انتقال موجودی این حساب به حساب سرمایه و منتشرکردن اوراق سهام جدید، سرمایه اسمی شرکت را افزایش می دهند و سپس اوراق سهام جدید را به نسبت سهمی که سهامدارن از آن شرکت دارند را بین آنها توزیع می کنند ،چون سهامداران درین مدت پولی را بابت این اوراق جدید پرداخت نمی کنند که به آن افزایش سرمایه به روش جایزه می گویند،خلاصه اینکه افزایش سرمایه به روش جایزه یکی از راههای افزایش شرکتها می باشد که شرکتها به نسبت سهم سهامدارن تعداد سهمی را به صورت رایگان به سهامداران می دهند.



۲. افزایش سرمایه از محل آورده ی نقدی:

دراین حالت شرکت به هر سهامدار به نسبت تعداد سهام قبلی آنها امتیازی جهت خرید سهام جدید می دهد که اصطلاحاً به آن حق تقدم می گویند،پس از ثبت افزایش سرمایه به این روش برگه های حق تقدم به آدرس منزل سهامدارن که در کارگزاری ها آن را ثبت کرده اند ارسال می شود،سهامداران پس از دریافت برگه های حق تقدم در صورت تمایل، مبلغ اسمی سهام تعلق گرفته که تعداد آن در برگه ی حق تقدم مشخص می شود را در مهلت مقرر به حساب شرکت واریز نموده و پس از مدتی برگه های سهام جدی به سهامداران داده می شود.

۳. افزایش سرمایه به روش صرف سهام:

دراین روش شرکت سهام خود را به مبلغی بیش از قیمت اسمی و از طریق پذیره نویسی به فروش رسانده و تفاوت حاصل از قیمت فروش و قیمت اسمی سهام را به حساب اندوخته منتقل می کند و یا در ازای آن سهام جدید به سهامداران قبلی می دهد.





نکاتی که باید قبل از خرید سهام به آن توجه داشت:





· استفاده از از راهنمایی کارگزار برای انتخاب سهام

· مشاوره با مشاوران مالی سهام مورد نظر

· تجزیه و تحلیل بازار توسط خودمان به روش های تکنیکال و فاندمتال یا بنیادی



نکته:

· تحلیل گران تکنیکال کسانی هستند که معتقدند قیمت اوراق بهادار کاملاً توسط نیروهای عرضه و تقاضای اوراق بهادار تعیین می شود،در عین حال که عوامل موثر بر عرضه و تقاضا در جای خود می تواند،واقعی ،قابل مشاهده و یا ذهنی باشد،علاوه بر این تحلیل گران تکنیکال اعتقاد دارند که با وجود نوسانات هر روزه قیمت سهام از الگوی مشخصی پیروی می کند و برای دوره های طولانی،بدون تغییر باقی می ماند.ابزار تکنیکالیست ها یا همان چارتیست ها ،نمودارها می باشد.

· تحلیل گران بنیادی متخصصینی هستند که دیدگاهی بنیادی را در ارزیابی سهام و تخمین قیمت بنیادی سهام ،تجزیه و تحلیل بنیادی، عبارت است از بررسی علمی عوامل اساسی و بنیادی مشخص کننده ارزش سهام.تحلیل گر بنیادی به بررسی دارایی ها ،بدهی ها، فروش، ساختار بدهی ها، محصولات، سهم بازار، ارزیابی مدیریت بنگاه و مقایسه ی آن با رقبا می پردازد و در نهایت ارزش ذاتی سهام را تخمین می زند.ابزار آلاتی که تحلیل گران بنیادی از آن استفاده می کنند از نسبتهای مالی که از ترازنامه ی شرکت و حساب سود و زیان طی چند سال به دست می آید،تحلیل بنیادی در تحقق اهداف بلند مدت در رشد سهام موثرتر است تا در تعیین نوسانات کوتاه مدت قیمت سهم.





سبد سهام (پرتفوی(



پرتفوی یعنی مجموعه یا سبدی از اوراق بهادار.

به طور کلی سرمایه گذاری در مجموعه ای از اوراق بهادار یا پرتفوی بسیار بهتر است از سرمایه گذاری در یک سهم.به این دلیل که با افزایش تنوع سهام در سبد سرمایه گذاری ریسک مجموعه کاهش می یابد.

علت کاهش ریسک، تاثیرات مختلفی است که شرکتهای سرمایه پذیر از شرایط مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی می پذیرند.برای مثال ممکن است یک خبر اقتصادی بر یک سهم تاثیر منفی داشته باشد و اثری بر سهامهای دیگر موجود در بازار نداشته باشد.شما اگر یک سهم داشته باشید ممکن است خبر اقتصادی بد موجب کاهش کل سرمایه ی شما شود و اگر چند سهام را با هم داشته باشید با وجود این خبر تنها یکی از چند سهام شما کاهش می یابد و فقط بخشی ازسرمایه ی شما کم می شود.



انواع روشهای کسب درآمد از بورس



· سود سهام: سود سهام یکی از درآمدهایی است که میتوان از طریق سرمایه گذاری در بورس به دست آورد،شرکت در ابتدای سال پیش بینی می کند که مبلغ خاصی به ازای هر سهم سود نقدی بپردازد و عده ای نیز به خاطر این سود سالانه این سهم را می خرند.

نیازی نیست که سهامدار یک سال کامل مالک سهام باشد تا بتواند از سود سالانه استفاده کند، هر فردی که در تاریخ برگزاری مجمع عمومی عادی شرکت حضور داشته باشد سود یکساله به او تعلق می گیرد، فرقی نمی کند که شما سهم شرکتی را طی یکسال داشته باشید یا اینکه سهم آن شرکت را قبل از بسته شدن نماد و برگزاری مجمع عمومی عادی خریداری کرده باشید ، در هر دو صورت سود سهام بصورت سالانه به شما تعلق میگیرد، البته لازم به ذکر است که پس از مجمع عمدتاً ارزش سهام کاهش می یابد.

· رشد قیمت سهام: روش دیگر برای بدست آوردن درآمد از بورس، رشد قیمت است.مثلا قیمت سهمی در مهر یکسال ۳۰۰ تومان بوده است و پس از سه ماه به دلیل وضعیت خوب سهام ، قیمت سهام به ۶۰۰ تومان می رسد یعنی قیمت سهام دو برابر می شود و اگر شما این سهم را خریداری کرده بودید سرمایه ی شما در عرض سه ماه دو برابر می شد.

در واقع این افراد از تحلیل و بررسی نوسانات قیمت سهم استفاده می کنند. هر فردی می تواند از هر کدام این روشها یا هر دو استفاده کند.



موارد مهمی که باید در خرید سهام رعایت شود



· معامله پذیر بودن آن سهام: در بورس سهام شرکتهای مختلفی خرید و فروش می شود، ما باید سهمی را در بورس خریداری کنیم که علاوه بر راحت خریدن آن، فروش آن نیز راحت باشد یعنی سهمی را خریداری کنیم که در بازار حجم معامله ی بالایی داشته باشد برای مثال میتوان پنجاه شرکت بزرگ بورس را نام برد که سایت بورس، آن را هر سه ماه یکبار منتشر می کند.

· سود آور بودن آن سهام: یکی از مهمترین عوامل برتربودن یک سهم، میزان سودآوری آن می باشد.با توجه به اینکه تعداد سهام منتشر گردیده از سوی شرکتها با هم تفاوت دارد میزان سودآوری یک سهم را با سود هر سهم یا همان eps می سنجند.

مجموع سود خالص=سود هر سهم

با توجه به این مطلب که ارزش اسمی سهام کلیه ی شرکتهای پذیرفته شده در بورس تهران هزار ریال بوده و ممکن است قیمت بازار انواع سهام، برای مقایسه ی شرکتها با یکدیگر رقم نسبت قیمت به سود هر سهم تحت عنوان P/E سنجیده می شود.



· سهام موجود در دست سرمایه گذاران:قابلیت نقد شوندگی یک ورقه ی سهام، تا حدودی به تعداد سهام در دست مردم بستگی دارد.

هر چه تعداد سهامی که در دست مردم قرار دارد بیشتر باشد،حجم و سرعت گردش معاملات افزایش یافته و بازار،قیمت منصفانه و معقول تری برای آن پیدا می کند، برعکس هر چه تعداد سهام در دست مردم کمتر باشد رکود بیشتری بر معاملات سهام حاکم شده و در صورت معامله قیمتها شکل یکطرفه(صعودی یا نزولی) به خود می گیرد و تجربه این قضیه را ثابت کرده است.



· ثبات نسبی سود آوری: استناد به سود هر سهم در یکسال،لزوماً مبنای صحیحی برای ارزیابی سهام نیست . چرا که ممکن است که سود سال بعد کمتر از آن باشد.معیار مهم دیگری که به هنگام تحقیق در بازده جاری سهام باید مورد نظر قرار داد،سواد نسبی سودآوری هر سهم است.لازم به یادآوریست که هر چه میزان انحراف سودآوری سالهای گذشته

و یا سودهای احتمالی آینده، نسبت به میانگین سود و یا سود مورد انتظار بیشتر باشد،ریسک سهم بالاتر و ارزش آن کمتر خواهد بود.بر عکس هر چه روند سوددهی طی سالهای گذشته و آتی از ثبات بیشتری برخوردار باشد ریسک کمتر و ارزش سهم بالاتر خواهد بود.



· انتشار مستمر اطلاعات و اخبار:در صورتی که شرکتها در اطلاعات شفاف مالی و یا هرگونه اخبار در زمینه ی وضعیت شرکت به سهامداران نهایت تلاش را نمایند، سهامداران با داشتن اطلاعات کافی می توانند اقدام به خرید و فروش سهام نمایند.



· نوع شرکت و صنعت مربوطه: در هر برهه از زمان با توجه به شرایط اقتصادی کشور و خطی مشی اعمال شده توسط دست اندر کاران اقتصادی،می توان شاهد تاثیر گذاری بر روی صنایع مختلف بود.فعالیت اقتصادی شرکتهای تولیدی و صنعتی با توجه به تقاضای بازار برای کالای تولید شده می تواند در سودآوری آن نقش به سزای داشته باشد.به عنوان مثال،شرکتی که عرضه کننده ی انحصاری کالای خاصی به یک بازار باشد، میتواند بر قیمت آن اعمال قدرت بیشتری نماید و در نتیجه سود بالای شرکت مزبور تضمین شده است،

یا دولت می تواند به منظور حمایت از سرمایه ی داخلی بر روی کالاهای مشابه خارجی تعرفه و حقوق گمرکی نسبتاً زیاد وضع کند و یا در مواردی ممنوعیت ورود اعلام نماید.در چنین حالتی تقاضا برای محصولات داخلی حفظ می شود و یا افزایش می یابد و نهایتاً پیش بینی فروش شرکت و سودآوری آن تحقق می یابد.



· عوامل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی:کسی که در بورس ایران سرمایه گذاری می کند.باید بر تمام عوامل سیاسی،اقتصادی و اجتماعی کشور آگاه باشد زیرا این عوامل تاثیر مستقیمی بر بورس می گذارد. رویدادهای اجتماعی و سیاسی و پیش بینی تاثیر احتمالی هر یک از آنها بر اقتصاد کشور و همچنین عوامل اقتصاد کلان می تواند در تصمیم گیری سهامدار در خرید و فروش سهام شرکتها نقش عمده ای داشته باشد.دامنه ی این عوامل بسیار متنوع است.و طیف گسترده ای را در بر میگیرد،عواملی مانند نرخ تورم، بیکاری، اشتغال، سبد هزینه ی خانوار،توزیع درآمد.، اقدام برای هر یک و… برخی از عوامل مهم اقتصادی ست که بر وضعیت بازار سهام تاثیر مهمی دارد، همچنین عوامل سیاسی،اجتماعی، مانند بروز تنشها، رخدادهای مهم سیاسی و… نیز به سهم خود بر اوضاع عمومی بازار سهام تاثیر مهمی دارد.سهام میتواند حائز اثرات خوب یا بد(مثبت یا منفی) باشد.



· ترکیب سهامداران: یکی دیگر از معیارهای یک ورقه ی سهم ترکیب سهامداران آن است.ترکیب سهامداران که در واقع ترکیب آن را هیئت مدیره تعیین می کند، می تواند به نفع سهامداران جزء یا عمده باشد،در شرکتهایی که اعضای هیئت مدیره ی آن منتخب سهامداران عمده هستند ممکن است تصمیماتی اتخاذ شود که بیشتر در راستای اهداف سهامدار عمده باشد و در مواردی به نفع سهامدارجزء نباشد.چنین تصمیماتی در بازارهای کارا اثر خود را به خوبی در قیمت سهام نشان می دهد و البته معمولا تاثیر خیلی مهمی،

در قیمت سهم نمی گذارد اما در بازارهای غیر کارا که تا حدودی تحت تاثیر جو بازار قرار می گیرد می تواند جهت تغییرات قیمت را یکطرفه سازد.

بورس نیوز

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • موضوعات

    دانلود رایگان فیلم آموزش تعمیرات پراید

    دانلود کتاب پرورش مرغ

    دانلود فیلم آموزشی پرورش شترمرغ

    شروع كسب و كار

    انديشه كسب و كار

    خروج از كسب و كار

    ارتقاي كسب و كار

    مديريت كسب و كار

    دلايل شكست كسب و كار

    پنج مهارت كسب و كار آينده ساز

    میلیاردرهای ایران چه کسانی هستند؟

    ثروتمندترین زن و هشتمین میلیاردر ایران

    7 اصل زندگی از زبان بیل گیتس

    گفتگو با محسن پهلوان آفریننده برند پدیده شاندیز

    مولتی میلیاردر "ایرانی" از زندگی اش می گوید

    10 درس بزرگ از 10 میلیاردر مشهور

    همین الان افکار منفی رو دور بریزیم

    كارآفريني و روانشناسي

    ۷ عادتی که افراد موفق ندارند!

    این 14 تئوری کسب و کار را از دست ندهید

    ميليونرها چه كساني هستند؟

    رمز و راز آدم‌های همیشه بدهکار

    چگونه این ماست فروش، میلیاردر شد!

    خصوصيات افراد خلاق

    داستان موفقیت کریستوفر گاردنر، کارآفرین و سرمایه گذار آمریکایی

    ۱۰ گام تا ایجاد کسب و کار در خانه

    پرورش شترمرغ تجربه ای سودآور

    سود و مزایا در کسب‌وکارهای کوچک

    هفت مرحله برای تهیه طرح پیشنهاد فروش

    22 قانون بنیادی مدیریت بازار

    نحوه بازاریابی یک محصول جدید (نمونه عملي)

    طراحی استراتژی کسب و کار

    جایگزین‌هایی برای بیرون بردن کسب‌و‌کار از منزل

    12علامتی که نشان می‌دهد شما می‌توانید کارآفرین شوید

    چه کنید تا مشتریانتان هرگز شما را فراموش نکنند

    غافلگیری؛ قدرتمندترین ابزار بازاریابی

    پنج رویکرد کارآمد برای حل نوآورانه‌تر مسائل کسب‌وکار

    راز موفقیت 55 سال تجارت آقای عسگراولادی

    کسب و کارهای کوچک پرسود

    استراتژی بازاریابی اینترنتی

    9 راه برای کسب درآمد اینترنتی از سایت و وبلاگ

    کسب درآمد به روش بازاریابی اینترنتی اطلاعات

    روش های کسب درآمد از بورس و خرید سهام

    راه های کسب درآمد از اینترنت

    راه های کسب درآمد در بازار سرمایه ( بورس )

    ويژگي‌هاي بازارياب خوب چيست

    اصول کسب در آمد ازاینترنت

    راهی ساده برای تشخیص مردانی که پولدار می شوند!!

    پنج قانون کسب درآمد از اینترنت!

    چگونه از وبلاگ نويسي كسب درآمد كنيم؟

    چطور از صفر شروع كنید و پولدار شوید

    همه چی درباره ثروتمندان .....

    چگونه بیل گیتس در دفترش کار می‌کند؟ ( از زبان خود بیل گیتس )

    گزارشی جالب از میلیاردهایی که دیپلم ندارند…!

    آنهایی که از گاراژ منزل خود شروع کردند و دنیا را تسخیر کردند!

    جدیدترین میلیاردر دنیای آی تی را بشناسید....

    پولدارهای امروز در 25 سالگی چه می کردند؟!

    مزایای خرید و فروش اینترنتی

    دلایل اصلی افت بازار فروش وب سایت ها

    چرا یک کسب و کار با خطر شکست مواجه است؟

    انواع مدل‌هاى تجارت الكترونیكى بر مبنای نوع مبادلات

    چگونه یک کسب و کار مناسب را آغاز کنیم؟

    چگونه باید ایجاد اشتغال كرد؟ کارآفرینی پادزهر بیکاری

    پر درآمد ترین مشاغل جهان

    پولدارترین ایرانی کیست؟

    انواع كسب و كارهای اینترنتی

    کس بو کار اینترنتی چیست؟

    تعاریف تجارت الکترونیک

    5 روش برای از دست دادن مشتری

    تجارت الکترونیک

    چگونگی شروع یک کسب و کار آنلاین

    راه های کسب درآمد در دوران دانشجویی

    کشت گوجه فرنگی در گلخانه

    دانلود کتاب آموزش کسب درآمد و مشاغل درآمدزا در اوقات بیکاری

    خانه كارآفرِینان ایران

    مشاغل خانگی و ایجاد شغل

    آموزش شغلی ،مهم ولی کم رونق

    دانلود کتاب آموزش خیاطی به روش ساده

    از آسان‌ ترین راه به شغل مناسب برسیدآشنایی با مشاغل خانگی(قسمت دوم)

    شنایی با مشاغل خانگی(قسمت اول)

    شرط برای 3 تا 5 میلیون وام اشتغال/ پرونده 31 ماهه مشاغل خانگی

    پرداخت 400 میلیارد تسهیلات مشاغل خانگی در بهار 91پرداخت 400 میلیارد تسهیلات مشاغل خانگی در بهار 91

    با 7 نوع مشاغل خانگی آشنا شوید

    لیست کامل مشاغل تایید شده خانگی

    14 پرسش مردم از مشاغل خانگي

    راز موفقیت کسب و کارهای کوچک


    آمار سایت
  • کل مطالب : 863
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 36
  • آی پی دیروز : 67
  • بازدید امروز : 38
  • باردید دیروز : 78
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 116
  • بازدید ماه : 648
  • بازدید سال : 3,778
  • بازدید کلی : 71,991